Naar aanleiding van terugkerende vragen over de inzet en effectiviteit van de Kernvisiemethode in de begeleiding bij ernstige leesproblemen en dyslexie heeft de SDN een standpunt geformuleerd. Zie voor de volledige tekst van het SDN standpunt en de onderbouwing hiervan onderstaande publicatie:
Naar aanleiding van vragen en gerezen onduidelijkheden in de onderwijspraktijk omtrent het gebruik van 'redzaamheidslezen' waarbij een aangepaste afname van de DMT als woordleestoets in het onderwijs wordt aanbevolen, heeft de SDN een reactie opgesteld waarin op beargumenteerde wijze deze aangepaste omgang met de DMT wordt ontraden. Zie voor de volledige tekst van het SDN standpunt en de onderbouwing hiervan onderstaande publicatie:
Standpunt SDN 2022 - DMT Redzaamheidslezen
De Rechtbank Overijssel heeft onlangs een vonnis gewezen waarin het recht op vergoede hulp bij Dyslexie niet langer beperkt wordt tot EED.
Standpunt SDN over gebruik door scholen van een checklist voor de controle van dyslexieverklaringen
(In samenwerking met Masterplan Dyslexie en Cito, 2014)