Functie
Elise de Bree is werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam bij de afdeling pedagogische en onderwijswetenschappen. Haar leerstoel orthopedagogiek is gericht op onderwijsproblemen en (speciaal) onderwijs.
Achtergrond en werkzaamheden
Elise de Bree is gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op taalontwikkeling van kinderen met een familiair risico op dyslexie en kinderen met TOS. Haar onderwijs en onderzoek zijn met name gericht op taalontwikkeling en TOS, lezen, spellen en dyslexie binnen de onderwijszorgcontext.
Publicaties
de Bree, E. H., Bliekendaal, W. I., & van den Boer, M. (2025). Word spelling in monolingual and bilingual children with developmental language disorder. Journal of Research in Reading.
de Bree, E., Wiefferink, K., & Gerrits, E. (2024). Characteristics of children and youth referred for language assessment at different ages. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 67(8), 2653-2668. https://doi.org/10.1044/2024_JSLHR-23-00540
van den Boer, M., & de Bree, E. H. (2024). To show or tell: Improving the spelling of rule-based words with explicit or implicit practice. Scientific Studies of Reading, 28(3), 303-320. https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2283636
Zee, M., de Bree, E., Hakvoort, B., & Koomen, H. M. Y. (2020). Exploring relationships between teachers and students with diagnosed disabilities: A multi-informant approach. Journal of Applied Developmental Psychology, 66, [101101]. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101101
van Viersen, S., de Bree, E. H., Zee, M., Maassen, B. A. M., van der Leij, D. A. V., & de Jong, P. F. (2018). Pathways Into Literacy: The Role of Early Oral Language Abilities and Family Risk for Dyslexia. Psychological Science, 29(3), 418-428.
Website
https://cde.uva.nl/nl/profile/b/r/e.h.de-bree/e.h.de-bree.html